Mera Muntliga uppgifter i skolan

Publicerad: 02/05 18:37

Har länge funderat på att man på gymnasiet har väldigt lite muntliga uppgifter i kurserna. De mesta kretsar bara kring skrivande. Långa fina essäsvar och välgjorda skriftliga uppgifter ger de goda vitsorden medan man ytterst sällan ser på de muntliga. Till exempel i finska och engelska och också modersmål så är det mest bara skrivande och man sitter på timmarna och gör uppgift efter uppgift. Någon liten muntlig presentation eller grupparbete kläms in här och där, men det är enligt mig inte tillräckligt. Man borde öva mera improvisation och tal så att man lär sig att utrycka sig i främmande situationer i framtiden. Att kunna prata och utrycka sig är minst lika viktigt som att skriva.
Dettta är något man kunde sätta mera vikt på i undervisningen.

Gymnasiet Svenska normallyceum, Helsingfors

RSSGymnasiet Svenska normallyceum, Helsingfors

Skolan med traditioner bloggar om verkligheten i dag

  • VEM BLOGGAR HÄR?

    Matias Rosström, 18, elevkårens ordförande, går andra året i gymnasiet. Spelar trummor i ett eget partyband, gillar tennis och badminton. Vanessa Westerlund, 17, går andra året i gymnasiet, rider och läser upp till tio bloggar per dag. Rektor Mikael Nyholm, 44, spelar fotboll och bloggar om frågor ur rektorsperspektiv.
  • maj 2011
    M T O T F L S
    « apr   jun »
     1
    2345678
    9101112131415
    16171819202122
    23242526272829
    3031  
  • Etiketter

  • Kategorier