Så här inför kommunalvalet har diskussionen kring skolreformen i Helsingfors dykt upp igen. Då jag första gången hörde om planerna på att slå ihop Gymnasiet Svenska normallyceum och Tölö gymnasium till ett stort gymnasium, fick jag en bild av att våra beslutsfattare inte tänkt riktigt slut. Det är meningen att Gymnasiet skulle vara beläget i Sandels-huset vid tölötorg, och högstadieskolan skulle flytta in i byggnaden på Unionsgatan.

Vad är det för point att ha ett stort gymnasium i en byggnad som utryckligen är byggt för ett litet specialiseringsgymnasium med ungdomsgård och dessutom en musikskola. Ungdomsgården Sandels är väldigt populär bland högstadie elever, och jag tror inte att gymnasie studeranden skulle använda  ett sådant privilegium.

Att flytta skolorna skulle dessutom vara ett stort kulturbrott mot Norsen. Norsen har haft sin verksamhet i byggnaden på Unionsgatan 2 i väldigt många år, och skolan har sina rötter djupt i huset. Vad skulle hända med ”Claris Obligamur Exemplis”? Såklart förstår jag att något måste göras för att spara pengar, men varför inte göra tvärtom? Högstadieskolan skulle passa mycket bättre i Tölö. För det första skulle ungdomsgården få fortsätta sin verksamhet utan problem, dessutom skulle Lönkans musik klass kunna fortsätta på samma ställe som den gjort hittils.

Jag förstår att vissa tycker att skolreformen är en bra sak. Det finns alltid de personer som är så lätt påverkade att de genast då en politiker lovar någonting och övertygar om att det är just det här som är det bästa för dem, tycker de att det är rätt beslut. De som har ens lite vett i skallen förstår ju att det i slutändan ändå är frågan om pengar, pengar och pengar. Men det är ju klart att om man blir lovad bättre kursbricka med flera kurser och ett stort och starkt gymnaium, kan man ju tro att rätt beslut har fattats. Frågan är: blir någo faktiskt gladare med ett stort gymnasium? Vad jag har förstått på mina kompisar i Tölö gymnasium, är de väldigt nöjda med det lilla specialiserings gymnasium de har. Det medför en gemensam och intim känsla då i praktiken alla känner alla.

Det som också upprört studerandena i respektive skolor, är att beslutsfattarna inte tagit deras åsikter i beaktande. Min kompis från Tölö gymnasium berättade att det i praktiken gick till på följande sätt: Det kom några personer till skolan och berättade hur det skulle bli. Till slut, istället för att diskutera  med eleverna, sade de indirekt : ”Så här blir det, lev med det”. De använde så klart en sådan formulering som fick de lättpåverkade att tro att de faktiskt hade möjlighet att påverka, vilket INTE stämde, eller så blev de övertygade om att idén faktiskt var bra. De flesta blev ändå mer eller mindre förbannade.

Jag förstår ju själv också att det måste sparas pengar på alla fronter då det råder ekonomiskt hårdare tider, därmed måste det också sparas inom utbildningen. Jag skulle bara önska att man skulle fundera på beslutet en gång till, och den här gången fatta beslutet lite mera professionellt och ”oppikirjan mukaisesti”-så att säga. Bara det att reformen skulle utföras tvärtom, så att högstadiet skulle vara i Tölö och Gymnasiet vid Unionsgatan, skulle vara mycket mer logiskt.

 

Om du orkade läsa hela texten, skulle det vara roligt att höra vad du tycker och tänker gällande skolreformen 🙂

-Freppa 🙂

1 kommentar

  1. Kommentar #1 - Ela: 17 oktober, 2012

    Jag är lite nyfiken på vad ”Claris obligamur exemplis” egentligen betyder för er studerande. Vilka värderingar är det egentligen som vi håller på att begrava genom en eventuell skolsammanslagning?


RSS feed for comments on this post.

Gymnasiet Svenska normallyceum, Helsingfors

RSSGymnasiet Svenska normallyceum, Helsingfors

Skolan med traditioner bloggar om verkligheten i dag

  • VEM BLOGGAR HÄR?

    Matias Rosström, 18, elevkårens ordförande, går andra året i gymnasiet. Spelar trummor i ett eget partyband, gillar tennis och badminton. Vanessa Westerlund, 17, går andra året i gymnasiet, rider och läser upp till tio bloggar per dag. Rektor Mikael Nyholm, 44, spelar fotboll och bloggar om frågor ur rektorsperspektiv.
  • oktober 2012
    M T O T F L S
    « sep   Nov »
    1234567
    891011121314
    15161718192021
    22232425262728
    293031  
  • Etiketter

  • Kategorier